Deep Work | Schreiben und Coden

The term 'deep work' originally comes from the field of computer science and was used by US computer science professor Cal Newport to describe a state of deep concentration. This is because programming in particular requires such a continuous view into the interrelated structures of codes. Deep work' is particularly suitable for demanding tasks and is intended to enable the full potential of concentration and creativity to be exploited in a trouble-free work process. We are familiar with this kind of immersion in a subject from artistic work processes, especially literary writing.

In conversation with artists and scientists, we would like to approach the deeper connections between language and code. From a historical perspective, we start at the time of Annette von Droste-Hülshoff, with the developments and precursors of the digital in the 19th century. Ada Lovelace, daughter of the poet Lord Byron, writes the program of a calculating machine during Droste's lifetime, with which she is to go down in history as the first female coder. And we end in the digital present - with current writing, coding, research and mediation projects by our guests.

Talk

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What do writing and coding have to do with each other? And the analog time of the poet Droste-Hülshoff with our digital present? What about the gender ratio in coding? And how does artistic writing work in the digital? We explore these questions in our roundtable discussion.

with:
Sybille Krämer (philosopher, Berlin/Bad Belzig).
Julia Hoffmann and Natalie Sontopski (Code Girls, Leipzig)
Ae Ran Kim and Anna-Lena Klapdor (authors of the collective writing project Horror Vacui, Düsseldorf/Bochum)
moderated by Kerstin Mertenskötter (Burg Hülshoff | Center for Literature, Münster)
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0 und 1 / Presence and Art

As part of the exhibition project, six students from the Institute for Language Arts at the University of Applied Arts Vienna are dealing with writing and coding.

They develop two works of their own for the exhibition, in which literature, digitality and the space of the Rüschhaus combine. They transcend the oppositions of 0 and 1, of man and woman, of presence and absence.

Here are two previews of what awaits us:

Wo wir hier sind?
Hier.
Im Rüschhaus.
Nicht hier. Woanders.
Zuhause.
Im Internet.
Unter uns.
Wer wir sind?
Sie.
Wir.
Ich.
Auch ich.
Und ich.
Warum?
Ein Tisch, ein Sessel, ein Monitor mit einer aufrechten Zoom-Verbindung. Sonst nichts. Nur die Zeit, die Sie mit uns verbringen möchten. Bitte, nehmen Sie Platz.

by Florentin Berger-Monit, Sandro Huber & Greta Maria Pichler

was ist 0 und 1
was ist mann und frau
was ist dazwischen
was ist das nichts
was ist das darüber hinaus
in der mitte da ist der glitch
der glitch ist etwas
es gibt nicht nur 0 und 1
es gibt 01 01
es gibt 2
es gibt form
es gibt farbe
es gibt blau
das ist die farbe des internets
das ist offiziell
alles hat eine farbe
alles braucht eine farbe
blau ist eindeutig
blau ist das internet
ist die farbe aller
die verlinkt sind
rot hingegen
rot ist die farbe der vergessenen
rot sind die genehmigten löschanträge
rot ist nicht relevant
rot ist nicht blau
rot ist nicht das internet
rot ist 0
welche farbe hat
der glitch?

by Hannah Bründl, Laura Anton & Maë Schwinghammer


Code Girls

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The Code Girls from Leipzig teach interested people how to write code.
In the video, they talk about their workshops, the role of women in computer history, and the connection between literature and code from a female programmer's perspective.

with:
Julia Hoffmann and Natalie Sontopksi (Code Girls, Leipzig)
Antje Schmidt-Schleicher (Amt für Gleichstellung der Stadt Münster)
Sophia Schulze Osthoff (Stadtbücherei Münster)


Deep Work | Schreiben und Coden, eine Eigenproduktion von Burg Hülshoff – Center for Literature, wird gefördert durch die LWL-Kulturstiftung und die Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien im Programm »Digitalisierung in Kultur und Medien«.